Monday, April 13, 2009

Piano Sonata in E Minor

Aku tak tahu pun bahawasanya pengalaman berdepan dengan situasi yang menghampiri kepada putusnya sesebuah perhubungan tu sangat menyakitkan dan mengerikan. Oke.., mungkin aku menggambarkan situasi tu agak keterlaluan, tapi kalau boleh aku tak mahu laluinya sekali lagi.

Ada banyak punca putusnya sesebuah perhubungan tu, kan? Ada punca yang agak serius, seperti kecurangan ke, berubah hati ke, ataupun mungkin perasaan tu pupus secara tiba tiba. Pelik ke kalau tiba tiba rasa cinta kita terhadap seseorang itu pupus tanpa sebab? Tak pelik, sebab aku rasa ada banyak sebab kenapa tiba tiba ianya terhakis dan makin berkurangan.

Dalam hubungan kami, puncanya ialah kerana minat aku melayari internet.

Jangan gelak! ini serius.

Hanya kerana aku register semula akaun facebook menggunakan nama lain, maka ianya menjadi satu kesalahan yang sangat besar.

Oke.., aku faham. Tak semua orang boleh menerima kenyataan yang pasangan dia meminati atau menggemari aktiviti tanpa melibatkan dia. Aku membuka semula akaun Facebook disebabkan permintaan kawan kawan forum. Yang meminta pun bukannya lelaki, tapi kenalan perempuan. Salah ke?

Mungkin abang risau kalau aku terjebak lagi. Tapi aku dah belajar dari pengalaman. Aku bukan anak anak remaja lagi yang tak tahu berfikir impak setiap tindakan melulu aku. Peristiwa hitam tahun lepas, boleh aku rumuskan terjadi disebabkan oleh personaliti yang bercelaru.

Aku tak tahu nak jelaskan bagaimana, cukup aku katakan ianya sangat memualkan. Bahkan bila aku fikir semula sekarang ni, aku tak percaya aku boleh melakukan semua tu. Aku memang nak buang jauh jauh ingatan terhadap peristiwa hitam tu.

Puncanya dari facebook. Paling tepat, applikasi flirtable. Sudah! cukup. sampai sini saja cerita aku.

Aku pun pernah baca yang FB tak berapa elok sebenarnya. Ini disebabkan terlalu banyak informasi yang kita berikan pada mereka. Alamat sekolah, alamat organisasi dimana kita bekerja, bertambah pulak dengan applikasi yang mengarut ngarut tu.

Akaun yang terbaru ni, aku dapat rasakan akan dicantas lagi. Mungkin hayatnya tak akan panjang. Hanya menunggu masa untuk ditukar password dan kemudian dibuang terus. Bukan oleh aku tapi oleh abang. Tak apalah, aku redha. Tak ada facebook bukan bererti dunia dah berakhir.

Tapi kalau putus hubungan, rasanya dunia aku yang kecil dan sempit ini, memang berakhirlah maknanya. **pathetic, bukan?**

+ + + + + + + + +

Kerja ditempat baru makin sibuk. Paling aneh, tiba tiba aku terminat dengan muzik klasikal. Terhegeh hegeh aku nak mengenali Mozart, Bach, Hydn, Chopin dan yang seangkatan dengannya.

Mendengar alunan instrumental orchestra sangat mendamaikan jiwa. Alunan piano, violin, cello, viola, organ dan semua instrument penting dalam sesebuah orchestra rupanya mampu membuat seseorang tu melayang layang, seolah dibawa mengembara ke satu alam yang sangat asing, tapi mendamaikan.

Haih.., usah layan aku ni.., ini hanya temporary.

No comments: