Thursday, March 12, 2009

Hubungan cinta kasihku dengan bandar Taiping..

Photobucket

First time aku jejakkan kaki kat Taiping, aku terus jatuh cinta pada keindahan dan kedamaiannya. It was love at first sight. Sama seperti my love for abang. **malu**

Semuanya bermula pada tahun 2004 bila abang mengajak aku datang ke Taiping. Aku bersendirian menaiki bas express Konsortium apa benda entah nama dia. Sepanjang perjalanan tu, aku memang tak lelapkan mata, bukan sebab tak mengantuk, tapi terpesona dengan pemandangan gunung ganang sepanjang highway. Aku memang suka dengan alam semulajadi, dengan lautan, dengan gunung ganang, dan juga hutan.

Sebab tu aku suka dengan bandar Taiping. Ada gunung, ada hutan, ada kabus. Lengkap semuanya.

Photobucket

Aku pernah beritahu abang yang aku teringin nak tinggal di Taiping. Suasananya damai, rasa macam tenang saja hati dan perasaan bila memandang bukit bukau yang menyegarkan mata dan minda. Lagi pun bandarnya tak sesibuk KL. Aku dah jemu dengan kepantasan KL yang tak kenal erti penat ni. Aku mahukan sebuah kehidupan yang bukan slow, tapi terkawal dan tak terkejar kejar sangat.

Bila masa aku mahu rehat, aku boleh berhenti dan duduk mengadap tasik, ataupun gunung ganang, dah hirup udara segar. Abang selalu beritahu aku, kalau dia datang KL, kepala rasa macam berserabut aje. Tapi balik Taiping, ahhh.., rasa lega dan lapang dada. Itu yang aku jeles sangat tu!

Tinggal di bandar kecil pun, boleh jimat duit!

1 comment:

Lady Caca said...

Esa pun sangat suka Taiping. Serious. Dulu ada sedara duk situ. Suka sangat kalau pergi sana. Rasa semacam gembire. Tenang.

Tapi tak nak duk Taiping.. Sebab banyak C..

Racist kah? Huhu.