Friday, March 6, 2009

Nak menangis tapi tiada airmata...

Semalam abang yang berada di Sabah call. Dia meminta aku uruskan hal hal berkaitan dengan abang sulung yang asyik keluar masuk hospital tu, and a few of other things.

Walaupun aku berat hati, tapi aku berjanji akan cuba selesaikan. Nampaknya aku kena ambil cuti beberapa hari untuk uruskan kesemuanya. Aku kesiankan mak, dan kesiankan abang abang berdua yang tak berupaya kat kampung tu. Life is like that, right? If you are nothing, you're a nobody, keluarga sendiri pun akan pandang kat engkau, bukan sekadar sebelah mata, kalau boleh tak mahu pandang langsung.

Ya, abang abang yang lain dah senang lenang, dah sampai berkemampuan menunaikan haji, bahkan. Adik perempuan yang satu satunya tu pun dah berbahagia dengan keluarga dia sendiri. Tinggallah kami bertiga ni, aku dan dua orang abang lagi di kampung, yang tak punya apa apa, seolah seperti bebanan kepada mereka. Fine, dulu aku memang tunggang langgang, suka menimbulkan masalah, tapi aku sebesar kuman pun tak pernah menyusahkan mereka.

Aku berusaha juga bangkit sendiri. Atas kaki sendiri, walaupun patah macamana sekali, aku tetap cuba bangkit. Aku membawa diri bukan disebabkan aku membenci keluarga sendiri, tapi sebab aku malu, malu dengan keadaan diri, tapi mereka tak faham.

Jiwa orang terbuang, siapa yang faham, kan? Mereka sempurna, serba serbi ada, mahu apa saja dapat, tapi tidak aku. Aku dah terbiasa dalam keadaan berkeinginan, tapi tak dapat. Aku dapat terima hakikat tu.

Ah.., apa saja yang aku emosikan pagi pagi ni? Ambil cuti dan balik saja ke kampung, selesaikan perkara yang mustahak, dan kemudian teruskan hidup seperti biasa.

Biarpun hati bagai dicarik carik, tapi aku bukan jenis yang akan simpan dalam hati. Selagi aku berupaya, aku akan tolong juga. Hah.., adik dan kakak yang tak berguna ini juga, yang menjadi sandaran mereka. **senyum kelat**

Aku berazam, selagi aku berupaya, aku tak akan susahkan mereka, adik beradik aku. Insya-Allah kalau aku bertemu jodoh pun, aku tak akan buat kenduri kendara. Aku akan slow talk dengan family abang, buat saja di masjid. Malu memang malu, keluarga bukan tak ada, tapi kalau dah mereka sendiri tak mahu menguruskan majlis aku, bagaimana?

Aku berkecil hati dengan kata kata adik. Abang yang menyampaikannya pada aku. Kenduri aku tak payahlah dilangsungkan kat rumah mak, sebab bukan rumah aku pun, itu rumah dia. Kecil tak hati kalian kalau mendengar kata kata sedemikian rupa? Ibarat aku ini menumpang rumah dia, dan bukan rumah keluarga sendiri.

Abang sendiri memang dah sedia maklum akan sifat adik yang sombong dan bongkak. Aku pun sedia maklum, cuma aku tak sangka dia akan sampai hati melupakan apa yang pernah aku buat untuk dia sebelum ni. Daripada majlis dia bertunang, sehinggalah ke kenduri kahwin, siapa yang bertungkus lumus kalau bukan kakak dia ni? Kami tak ramai adik beradik perempuan, dengan sepupu perempuan pun tak rapat, jadi memang kami buat sendiri segalanya.

Itu pun mujur aku memang berminat dengan seni solekan dan hiasan pengantin, jadi untuk majlis pertunangan adik, aku yang gubah kesemua hantaran dan hiasan katil, walaupun sederhana saja. Make up adik pun aku yang buat. Kerja adik senang saja, hanya sediakan barang keperluan, segalanya kakak dia ni yang settle kan.

Tapi, adakah dia ingat semua tu? Haih.., tak apalah. Aku akan buat majlis perkahwinan aku kat parking lot masjid sajalah. Tak ada hantaran, tak ada katil pengantin, dan tak ada pelamin, lagipun aku memang tak berhasrat. Biarlah.

Aku memang anak yang terbuang, agaknya.

teardrops Pictures, Images and Photos

2 comments:

amosss said...

isk...sedehnye bace...
sampainye ati tk kasik wat kenduri kt umah tu...

sabarla kak anne, doakan dia berubah..sakit mmg sakit, tp tula, kalo kita hilang sabar, bergado ngan adik beradik nanti org tua kita sedih.

kuatkan hati ye

Just call me ANNE said...

akak tak adalah sampai bergaduh amos.., cuma simpan je sorang2 dakam hati. tak apalah kan, nak buat camana.