Monday, February 9, 2009

aku kembali bersama William Wallace

3 hari ni aku pulang ke kampung. Dah lama tak menjenguk mak, lagipun selepas peristiwa minggu lepas, adalah tak patut kalau aku tak pulang menjenguk mak.

Seronok mak melihat kelibat aku sampai waktu hari kian menghampiri senja hari sabtu lepas. Memang lambat aku sampai sebab aku bertolak pun pukul 1 tengahari. Paginya aku terlewat bangun disebabkan bergayut di telefon sampai pukul 6 pagi dengan abang.

Planning awal mahu naik bas ekspres terus ke Gemas ataupun Tampin, tapi memandangkan sampai KL pun dah nak pukul 3 petang, terus aku melompat naik bas ke Seremban saja. Daripada aku berjalan sampai ke Puduraya dan kemudian kecewa bila petugas kaunter tu kata tiket dah habis, baik aku permudahkan terus kerja dengan naik aje bas Seremban.

Lagipun aku memakai kasut tumit tinggi, silap tak standby sandal yang putus tu, kemudian kakak ipar mengirimkan pula 4 botol besar air ECPI untuk abang yang terlantar kat hospital, jadi bayangkan betapa terbatasnya pergerakan aku. 4 botol air ECPI tu berat sih.., mau patah tangan gue..

Nak singgah ambil baju yang aku tempah kat Tampin pun tak sempat, pukul 5.30 kedai tu dah tutup. Haih.., balik nantilah aku ambil baju 2 pasang tu.

Sepanjang 2 hari 3 malam aku kat kampung, aku mempraktikkan skill memasak aku yang tak seberapa ni. Mak lepak saja sambil tunggu makanan di hidangkan. Wah.., macam terror memasak je padahal masakan aku semuanya simple dan senang untuk dimasak. Lagipun mak hanya tinggal berdua dengan abang yangs seorang lagi, jadi mereka memang tak banyak makan, cuma bila aku ada, barulah mereka merasa makan besar sedikit.

Mak siap membebel2 melihat cara aku memasak. Sambil masak sambil layan TV, boleh? Sambil aku panaskan minyak nak goreng ikan, sambil tu aku ke depan tengok rancangan TV. Mak punyalah membebel, "ikan tu hangit nanti", "minyak tu dah panas!", "tengok ikan kau Anne oiiii!!".

Dah tua bangka pun kena bebel, kan? ** aku tak kisah, bebelan tu lah yang akan aku ingat when mom is not around anymore to scream at me**

Memang kebelakangan ni, perasaan aku kuat mahu kembali rapat dengan mak, menghabiskan sebanyak mungkin masa yang berbaki ni. Aku tak tahu bila mak akan kembali mengadapNya. Mak bukan semakin muda lagi pun.

Aku dah tinggalkan jauh ke belakang segala rasa kecil hati ataupun rasa terguris yang aku simpan selama ni. Buruk atau teruk mana pun, mak adalah mak aku. Mana mungkin aku tukar mak yang aku ada ni dengan mak orang lain?

Owh ya.., masa kat kampung juga aku layan tengok tv sampai jauh malam. Kebetulan malam Ahad lepas TV2 tayangkan filem Braveheart. Memang dah lama aku teringin nak tengok cerita ni, jadi aku sanggup tunggu walaupun mata mengantuk dan badan agak penat juga. Memang tak rugi aku paksa mata supaya bertahan sebab cerita Braveheart ni memang best. Untuk pertama kalinya aku rasa aku jatuh cinta dengan Mel Gibson.

Oh wait.., no.., it's not Mel Gibson, tapi aku jatuh cinta dengan karakter William Wallace. Ya.., sebenarnya aku suka dengan William Wallace, bukan Mel Gibson.

Aku memang suka kisah epik seperti Braveheart ni. Lagipun aku memang sukakan Europe keseluruhannya. Gunung ganangnya, istana lamanya, kisah dongengnya. Memang khusyuk gila aku tengok tv malam tu. Sampai tak sedar jam dah pukul 1.30 pagi.

Scene yang paling berkesan dalam hati aku masa dia dapat tahu si Robert tu tikam dia dari belakang, konon nak hantar orang berlawan sekali, rupanya dia disebelah raja Longshank tu. Dahlah dia dikhianat oleh golongan bangsawan yang boleh blah begitu saja dari medan perang, kemudian orang yang dia percaya akan menolong pun sama jugak, berada di pihak orang yang nak ditentangnya pulak tu.

Memang melalui riak wajah William tu dapat aku rasakan betapa sakitnya dikhianati oleh orang yang kita percaya.

Menonton Braveheart mengingatkan aku pada sebuah novel yang pernah aku baca sebelum ni. Kisah seorang wira yang mempunyai 2 identiti, satu baik, dan satu lagi jahat. Latar belakang kisah novel tu sama seperti Braveheart, zaman medieval Eropah.

Kan aku dah cakap betapa aku suka sangat dengan Eropah.

Kembali ke KL semula. Esok aku mula kerja. Dengan sepasang kurung baru. Semangat pun baru. Cantik juga songket tu bila dah siap jadi baju. Kalau ikut kebiasaan, bahagian yang berkotak dijadikan kain, kan? Tapi aku tak, aku jadikan baju. Nak jadi lain dari yang lain.

Peduli la kalau orang nak jeling pun. Suka akulah kalau fesyen aku tu entah apa apa. Lagipun bukan masuk penjara kalau bahagian kain aku jadikan baju, dan bahagian baju aku jadikan kain.

Aku memang suka jadi LAIN. itu kata kuncinya. **sengih**

1 comment:

amosss said...

hai anne, i'd like to invite u to read my blog, jd kalau boleh n sudi, ekeke pm amos kat u know where ur email ye...

thx