Monday, February 16, 2009

Love takes time..

Aku akhirnya percaya. Adakala cinta tak datang sekelip mata. Mungkin pada aku, pertama kali aku terpandangkan wajah abang, panah asmara terus menusuk tepat ke tangkai jantung, tapi bagi abang , tak. Cinta datang hanya selepas 10 tahun. Selepas berlaku tragedi.

Misterius bukan? Kisah yang sukar untuk dimengerti. Hanya aku dan abang yang mengalaminya dan faham apa yang kami lalui sepanjang perhubungan kami ini. Aku memang seorang yang simple. Aku sabar. Aku tabah. Aku tahan melalui ranjau duri bersendirian.

Aku hilang kawan. Aku pilih abang, instead of kawan. Maafkan aku, sahabat. Sebab tu setiap entry aku tak pernah ada kisah aku bertemu janji dengan kawan-kawan, kan? Aku tak ada kawan, itu yang sebenarnya. Kalau kawan sembang secara rambang melalui forum ke, atau bersembang dengan boss ke, adalah juga. Selebihnya, kawan aku hanya seorang, dia lah teman lelaki dan dia jugalah sahabat baik aku.

Aku happy dengan pilihan ini. I can't forced all my friends to accept him. Mereka tak suka, then fine.., bukan aku tak sayang kawan, tapi ini soal hati. Atau dalam kata lain, aku memang seorang degil, itu saja.

Apa yang boleh aku lakukan sekarang, hanya cuba sedaya upaya buktikan pada mereka yang pilihan aku ini tidak salah. Kalau salah sekali pun, di hujung hari nanti aku tak akan menyesal, kerana aku tahu, hidup aku, aku yang tentukan. Bukan orang lain yang tentukan.

Bak kata Hamka, cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan.

Kerana cinta aku pada abang, aku kuat melawan semua yang datang. Hilang kawan, aku masih tersenyum, di lambung ombak setinggi tsunami pun, aku tetap berdiri dibelakang abang juga. Bahkan, aku sendiri yang menyakiti abang dengan kesilapan aku, tetap aku masih tak pergi. Kenapa? Aku nak pergi, abang hadang dengan tangan dia, jadi macamana aku pergi?

Aku mengerti, tanpa kawan, siapalah seseorang itu. Tapi bukankah aku dah beritahu siang siang, aku ni lain? Kadang menjadi lain tu pelik pada sesetengah orang, tapi menjadi lain pada aku adalah sama dengan kata kata "menjadi diri sendiri".

This is me, dulu, sekarang dan mungkin sampai bila bila.

Memang manusia Capricorn ni seorang yang kuat disebalik kelemahan yang mereka tonjolkan, kot? Kekuatan mereka terserlah bila keadaan memaksa? Wallahualam.

Jadi, Tuhan. Aku panjatkan doa, agar kisah yang panjang ini, ada penyudah yang manis. Amin.

+ + + + + +

Petikan kata kata Hamka tu aku jumpa dalam video klip lagu Cinta nyanyian Nitrus. Best lagu tu. Kata kata puitis lain yang aku jumpa, kita berbeda dalam semua, kecuali dalam CINTA.

No comments: