Tuesday, February 17, 2009

Jangan berhenti berharap.

Seorang kenalan forum baru je mengalami keguguran. Takziah aku ucapkan buat julia_zz.
Aku dah berjanji dengan dia nak buatkan satu entry khas tentang ni. Entry saja saja, untuk menaikkan semangat dia yang kehilangan baby.

Aku tak pernah mengandung, sebab belum mendirikan rumahtangga. Tapi bagi aku, walaupun aku tak tahu bagaimana perasaan wanita yang mengandung, aku masih dapat rasakan beban kehilangan tu. Aku faham dengan ungkapan "ibu mana yang tak sayang anak?".

Lebih lebih lagi kalau ibu yang mengandung buat pertama kali. Sedih, kecewa, rasa hilang keyakinan pada diri, dan sebagainyalah. Dalam keadaan macam nilah, baru seorang isteri tu akan dapat merasai kasih sayang dari seorang suami, bagaimana suami memberikan sokongan, menaikkan semula semangat isteri yang sedang bersedih tadi.

Aku tak dapat bayangkan, bagaimana keadaan aku kalau perkara sedemikian terjadi. Aku harap aku akan terus kuat dan tabah.

Untuk julia_zz.., banyakkan bersabar dan berdoa pada Allah, semoga dimurahkan rezeki sekali lagi selepas ni.

Mungkin disebalik setiap dugaan yang menimpa, ada hikmah disebaliknya. Wallahualam.

No comments: