Sunday, February 22, 2009

Mencari Suhana

Siapa Suhana? Entah. Aku pun tak kenal siapa Suhana. Tiba tiba aje dia muncul dalam perbualan kami awal pagi tadi.

Aku sangkakan aku dah tahu semua kisah hidup abang dan siapa perempuan perempuan dalam hidup dia sebelum aku. Aku sangka saja. Rupanya tak. Aku tak tahu kenapa nama Suhana di sorokkan daripada pengetahuan aku.

Memanglah aku faham, mungkin ada sesetengah daripada kenangan silam, kita tak mahu kongsikan dengan orang lain. Siapa perempuan atau lelaki pertama yang mencuri hati, apa yang kita lakukan sepanjang perhubungan dengan dia. Ada yang tak mahu ambil tahu, dan tak ambil peduli.

Tapi tidak aku. Aku mahu tahu kesemuanya. Kisah hidup abang dari awal sehingga ke saat dia berjumpa dengan aku. Memang aku suka bertanya. Kadang abang jawab, kadang tak mahu jawab, dibiarkan saja aku dengan persoalan yang tak berjawab.

Aku tak suka dengan keadaan yang tidak tahu tu. Aku perlu tahu Suhana tu cantik ataupun tidak. Aku mahu tahu kenapa abang sayang dengan Suhana tu. Memang aku rasa tak secure bila dalam keadaan serba tak tahu ni. Macam macam yang bermain dalam kepala ni.

Bila aku tanya "Suhana tu cantik tak?", abang jawab "Sayang lagi cantik".

Lelaki, kan? Kalau nak mengambil hati macam tulah. Bila aku desak lagi, dijawabnya begini "kawan abang cakap dia cantik, tapi abang rasa dia biasa aje".

Memang aku rasa amat tak selamat. Sungguh sungguh tak selamat. Terus aku hilang rasa yakin pada diri sendiri. Aku benci bila aku terpaksa bersaing dengan ghost. Someone from his past yang aku tak pernah tahu, yang out of nowhere, muncul tiba tiba dan mengganggu perasaan aku. Aku bencilah!

Dan paling aku benci kalau selepas abang menyebut nama someone yang ada makna dalam hidup dia, abang akan senyap selepas tu. Seolah macam melayan perasaan. I really hate that!

Aku memang rasa tak selamat sekarang ni. Haih!

No comments: