Thursday, February 19, 2009

Aku patah hati.

It's getting funnier and scary, i think. I mean.., senario politik dalam negara sekarang. Aku tak tahu sama ada aku nak bergembira, ataupun bersedih, ataupun bertepuk tangan sambil melaungkan "bravo.., bravo to you all"?

Aku memang tak arif politik, cuma yang aku tahu, pada 2 pilihanraya yang lepas, satu pada tahun 2004 dan sekali lagi pada tahun 2008, aku bersusah payah bangun pagi, dengan semangat yang berkobar kobar mahu membuktikan pada negara bahawasanya aku adalah rakyat yang bertanggungjawab dan mahukan yang terbaik supaya negara kesayangan aku ini akan terus aman dan makmur dengan pemerintah yang rakyat pilih sendiri.

Aku teruja, aku bangun awal, seawal pukul 8 pagi, sebab tak mahu terlambat, dan tak mahu beratur panjang, konon dengar cerita orang kalau lambat nanti orang ramai, jadi aku merupakan rakyat yang terawal, pukul 9 pagi dah tercongok depan petugas pilihanraya, tunjukkan kad pengenalan lama yang sampai sekarang masih tak berganti Mykad **ya, yang ini aku tahu, aku tak bertanggungjawab, maaf!**. Mereka check nama aku, oke, jumpa dan kemudian mengarahkan aku ke sekian sekian bilik, aku pergi cari, suasana sekolah anak buah aku tu hening, memang kalau jarum jatuh pun boleh dengar bunyinya.


Aku tunggu kat depan pintu kelas, kemudian diberi signal untuk masuk ke dalam, check nama sekali lagi, kemudian petugas tu announce nama aku kuat kuat, aku terkejut jugak **ini kali pertama aku mengundi**, beri aku 2 kertas undi, aku bertambah teruja, pergi ke kotak undi, tarik nafas dalam dalam, tengok nama calon, dan akhirnya keputusan aku muktamad! 2 kali aku undi mereka, 2 kali aku berharap akan berlaku perubahan positif.., tapi ini yang mereka beri pada aku?

Aku hampa, tahu tak? Hampa!!

Sana aku tak bersetuju, sekarang yang sini pun aku dah tawar hati. Selepas ini, aku tak mahu teruja macam orang nak naik pelamin lagi dah. Aku give up. Aku tak mahu bangun awal pagi lagi dah. Bila tiba giliran tu nanti, aku kata "sorry, aku nak tarik selimut dan tidur sampai pukul 12 tengahari, aku tak peduli korang nak berebut kerusi ke, meja ke, i just dont care anymore!"

Aku patah hati. Remuk. Hancur lumat. Undi aku tak berguna rupanya.

Korang raih lah undi rakyat veteran. Yang muda muda ni korang abaikanlah. Kalau ramai lagi yang berpaling, tak mahu ke sana ataupun ke sini, janganlah menyesal. Ini semua korang punya punca dan sebab.

Dah diberi kepercayaan, ini yang korang balas.

Ah.., malas nak cerita. Kerusi pun nak berebut.

No comments: