Sunday, February 15, 2009

Mimpi yang sempurna

Kebelakangan ni, abang semakin berani membuka topik perkahwinan. Nampaknya pintu hati abang dah terbuka sedikit untuk menerima idea mendirikan rumahtangga. Dah tentu aku teruja dengan perkembangan ini, sebab memang dah lama sangat aku dengan muka tak tahu malu mengajak abang mendirikan masjid yang memang di tuntut dalam Islam.

Lagipun, kami dah lama berkawan, memang elok benar kalau ikatan tu disahkan dengan ikatan pernikahan pulak. Tak adalah lagi nanti asyik merungut jarang dapat berjumpa, ataupun bimbang ada yang berubah hati. Bercinta jarak jauh ni tak seronok. Seksa jiwa raga tau! **gelak**

Cuma abang kerap meluahkan kebimbangan terhadap kemampuan aku untuk berubah, disebabkan oleh peristiwa pahit yang menimpa hubungan kami pada tahun lepas. Aku faham kenapa abang bimbang, walaupun dah beratus kali aku cuba yakinkan abang yang aku memang dah berubah, kalau bukan 100% pun, dalam 80% kira oke lah jugak, kan?

Aku memang tak boleh nak salahkan abang, sakit yang ditanggungnya kesan dari peristiwa tu masih bersisa sampai hari ni, jadi aku memang kena buktikan yang aku benar benar seorang manusia yang baru, bebas dari cengkaman kisah hitam tu.

Aku memang nakkan abang saja menjadi pelindung aku. Hati aku memang dah bulat **chewah, bahasa!** mahukan abang, walau apa pun kekurangan dan keburukan dia. Aku sendiri tak sempurna, jadi aku yakin kami boleh saling memperbaiki dan melengkapi diri masing masing.

Insya-Allah, kalau ada jodoh dan tiada aral melintang, paling lambat pun mungkin tahun depan, paling cepat kalau dah sama sama tak sabar **blush**, mungkin hujung tahun nanti. Kami dah sepakat mahu melangsungkan majlis seringkas yang boleh.

Impian nakkan majlis yang gemilang dah lama lenyap, dan aku dah tak kisah kalau hanya melangsungkan majlis nikah saja. Lagipun, dalam keadaan ekonomi meleset ni, tak payahlah nak buat majlis besar-besaran. Cukup syarat dan rukun nikahnya, jalan saja.

Nak tahu tak kenapa aku rasa sangat teruja? Sebab inilah pertama kalinya aku discuss tentang masa depan dan perkahwinan dengan seorang lelaki. Tak pernah sebelum ni, hubungan aku dengan ex-bf sampai ke fasa berbincang tentang perkahwinan dan masa depan bersama. Perasaan aku seakan.., entah.., sukar untuk digambarkan. Harapan aku memang tinggi untuk settle down dengan abang. Haih.., harapnya rasa keterujaan aku ini tidak akan mendatangkan mudarat di kemudian hari. Risau juga, mana tahu, kan?

Kawanku pembaca sekelian, doakan jodoh kami, oke?



No comments: