Saturday, January 3, 2009

dunia makin tua dan tenat..

Catatan pertama buat tahun 2009.

dah 3 hari berlalu. tapi aku tak merasa apa pun, hanya sekadar peralihan angka 8 ke 9, itu saja. aku tak tahu sejak bila gelora nak menyambut tahun baru ni menghilang dari dalam diri. umur pun dah tambah dari 5 nak ke 6. lagi 4 tahun masuk 0 semula. haih..

yang aku teruja kan hanyalah sebab dapat berjumpa dengan abang. itu saja. owh ya, dan juga sebab dapat tengok bunga api. ada anak kecil dalam diri aku ni yang suka dengan bunga api meletup letup diudara. kalau boleh rasa macam nak melompat lompat dan cuba gapai bunga bunga api tu.

aku dah kurang berminat melepak di tempat awam yang ramai orang. aku sukakan suasana tenang dalam rumah, sambil menghirup nescafe dan menonton cerita kegemaran. tapi abang, dia masih sukakan berada di luar, bersesak dengan ribuan orang, mencuci mata barangkali.

kalau keluar menonton wayang masih lagi okey with me, cuma nak melepak tanpa arah sampai lewat malam, i dont have the energy anymore. leave all that to the youngsters.

untuk sambutan tahun baru tu, tak apalah, sebab it's just once a year, lagipun so happen it's the same day with my birthday, jadi okeylah.

aku sebenarnya merasa agak terganggu dengan sambutan tahun baru ni. macam macam keburukan daripada kebaikan yang berlaku. mungkin ada baiknya aku share apa yang aku nampak pada malam tersebut.

budak budak punk mabuk dan berjalan terhoyong hayang. anak anak dara berpakaian seksi. dengan suasana bingit yang tak terkawal, masing masing nak tunjuk kegembiraan masing masing dengan saling bersorak, kemudian disambut pulak kumpulan lain.

kemudian dengan pelancong asingnya lagi, dengan pendatang asingnya lagi, dengan 1001 macam gelagat yang mana memang aku tengok, aku rasa pening dan loya. orang lain bersorak, aku duduk tersandar kat pagar sementara tu, cuba menenangkan kepala yang pening.

aku tak tahulah, banyak yang aku nak komplen ni, jadi aku rasa, tahun 2010 nanti baik aku tak payah sambutlah. baik aku duduk rumah saja.

kita ada kesedaran tapi kalau orang lain buat tak tahu saja, apa gunanya, kan? baik shut up my mouth and let go aje.

setiap tahun, tajuk utama akhbar tetap yang itu, itu juga. tak ada perubahan. lumba haram, sex party, free sex, drug.., it's nothing new.

dahlah.., bukan tugas aku untuk memikirkannya.

No comments: