Monday, January 12, 2009

i need to go to TOILET!

hari ni aku terlebih rajin nak menulis. eh, bukan menulis, tapi menaip.

kali ni aku nak bercerita tentang tandas. ya, TANDAS. nak aku letak imej tandas ke? err.., tak perlulah, kan? karang elok ada yang tengah makan, terus meloya dan kembang tekak.

kenapa pulak tiba tiba aku nak berceloteh pasal tandas ni? nak tahu sebabnya? sebab dalam seminggu dua ni aku banyak menghabiskan masa diluar, yang mana bila aku dalam keadaan memerlukan tandas, aku terpaksa masuk ke tandas awam, dan berdepan dengan tandas yang.., pheww.., tak payahlah aku ceritakan secara detail kat sini.

aku agak hairan juga, kat KL ni mana ada tandas percuma lagi, dah? kalau ada pun mungkin hanya di KLCC. kat Pasar Seni kena bayar 0.50 sen. kat LRT kena bayar 0.30 sen. owh, aku baru teringat, di One Utama dan The Curve, tandas boleh digunakan secara percuma.

Kecualikan tandas yang ada didalam mega shopping mall, sebab mungkin kebersihannya agak terjamin sikitlah, sikit aje sebab kalau during weekend dan musim sale, kotor jugak kadang kadang.

yang aku paling tak tahan kalau masuk tandas kat perhentian bas. dan hospital. urghhh.., aku rasa nak muntah hijau setiap aku terpaksa menggunakan tandas diperhentian bas dan hospital. it's soooooo DIRTY, oke. dengan mangkuk tandas yang ada kesan tapak kasut, tak flush, tisu merata rata, dan jangan suruh aku describe bau yang berterbangan. puhleeezzzeeeee.....

aku tahu, kalau nak komplen lebih lebih pun, kena tengok juga mentaliti masyarakat macamana. tak semua orang pentingkan dan faham konsep kebersihan. ada yang jenis dah terbiasa kalau gunakan tandas, tinggalkan macam tu saja sebab diorang dah terbiasa di didik macam tu kat rumah. sama ada maid tolong cucikan, ataupun mak sendiri yang tolong cucikan.

satu lagi contoh yang lain, kat pintu tandas dah dilekatkan dengan poster "jangan pijak mangkuk tandas", tapi ada juga yang cerdik, dia pergi pijak jugak. itu yang tinggal kesan tapak kasut kat mangkuk tandas tu. aku kadang bila nampak kesan tapak kasut, nak duduk pun berfikir 10 kali. bila dah tak tahan sangat, aku just gunakan lantai saja, kemudian jirus dengan air banyak banyak. terpaksa lah, kan?

lagi satu yang aku tak faham, kenapa tak semua shopping complex kat KL ni menyediakan paip air yang mudah untuk orang muslim guna? cuba tengok tandas kat KLCC. macamana aku nak cuci kalau paip tak ada? setakat nak harapkan air pancut yang keluar dari mangkuk tu? hello? tak sampai oke. kalau sampai pun setakat sipi sipi aje.

lepas tu terpaksa aku tadah dengan tangan pulak? bukan ke menyusahkan, tu? kadang memang aku tak selesa betul menggunakan tandas kat KLCC tu. bangunan sikit punya canggih, tapi bab tandas, gagal betul! apalah salahnya sediakan paip air dengan getah sekali? pengunjung KLCC tu bukan non muslim saja, tahu!

aku rasa soal tandas ni memang patut diberi keutamaan kat mana mana pun. baik kat shopping mall ke, perhentian bas ke, hospital ke, ataupun tandas awam kat mana mana sajalah. kalau kita pergi kat rumah sesiapa pun, memang tandas yang menjadi perhatian orang. kalau bersih, maka orang yang berkunjung dah tentu akan bercerita hal yang baik baik saja pasal tuan rumah, tapi kalau tandas kat rumah kotor, janganlah terasa hati kalau tetamu yang datang kata, nak pergi ke stesen minyak terdekat semata mata nak buang air kecil.

ini memang pernah terjadi. aku pergi kenduri kat rumah kawan, semua orang tak nak buang air kat rumah tu, masing masing sanggup tahan, bila balik aje dari kenduri, semua pakat pakat suruh berhenti kat stesen minyak. rupanya dah tak tahan nak buang air. bila tanya kenapa taknak buang kat rumah orang tu tadi, diorang kata tandas dia tak elok lah.

jadi, betul tak aku kata tandas ni PENTING?

2 comments:

Lady Caca said...

Tak pernah masuk tandas ber bayar dekat Jepun. Tak pernah sebab takde pun. Cuma kadang2 dekat tempat awam macam stesen keretapi. Tisu kena beli. 100yen je.

Dekat Jepun ni kalau tandas perempuan yang kotor. Ber darah22222. Yang kotor2 biasanya dekat stesen keretapi la.

EWWWWWWWWWWWW!

Trauma oke.

Just call me ANNE said...

berdarah? yuck! itu memang geli oke..
dorang tak belajar kebersihan kot?
tapi tulah, lain bangsa lain cara dorang, kan?