Thursday, January 29, 2009

kisah rumahlah tangga, ada ada saja..

Selamat kembali dari cuti yang panjang. Bagaimana dengan cuti? Owh, jangan tanya tentang bagaimana aku habiskan cuti yang panjang ni, sebab aku tak pergi kemana pun, hanya menghabiskan masa bersantai dan berlapang dada dirumah saja.

Dari aku bercerita tentang aktiviti yang tak berapa menarik tu, baik aku cerita tentang perkara lain. Cuma satu saja yang perlu aku beritahu, cuti ni memang menyegarkan aku. Segar dari semua aspek. Mental dan fizikal. Kiranya aku kini kembali bekerja dengan kesegaran yang baru. Cheh.., apa apa sajalah.

Aku nak bercerita tentang perhubungan lelaki dan perempuan. Suami dan isteri. Aku selalu ikuti benang perbincangan di forum tentang hubungan lelaki dan perempuan ni. Pelbagai feedback yang aku baca. Menarik.., dan tak kurang juga jelik. Sebab tu aku memang berpegang teguh pada prinsip "Jangan buka pekung didada sendiri". **Yang hari tu, yang aku terbuka sikit tu, maafkanlah aku ya.., aku dalam keadaan stress masa tu, pasal tu tersingkap sikit kain aku**

Ini pendapat aku saja, sebab manusia ni, rambut saja sama hitam **walaupun sekarang dah banyak yang berwarna**, tapi hati lain lain. Corak pemikiran pun lain juga. Jadi aku tak harap untuk ada orang yang bersetuju dengan aku. Pendapat aku mengatakan, hubungan antara lelaki dan perempuan ni taklah sesukar yang orang selalu fikirkan.

Tak SUKAR sebenarnya. Kalau kita masing masing saling sedar diri. Tapi itulah masalahnya, ramai yang tak sedar diri. **maaf**

Isteri tak sedar diri mereka siapa. Suami tak sedar diri mereka siapa. Itu sebabnya terjadi kes curang, kes main kayu tiga, kes main laki orang, kes main bini orang.

Hubungan aku dengan abang, sama juga. Ada masa aku lupa diri, itu yang aku jadi degil dan keras kepala. Tak mendengar kata, teguran dan nasihat. Sampai satu peringkat, aku memang nak saja ikut kata hati, "sayang mahu PUTUS!".

Kalau dah berkahwin, mungkin ayatnya berbunyi begini," sayang mahu CERAI!!!!".

nampak perbezaan tu? Bercinta tak apa, bila bila masa nak putus, putuslah, tak akan melibatkan orang lain, hanya dua manusia ni saja yang akan menerima kesannya.

Tapi, kalau dah berkahwin? Bayangkan betapa rumitnya proses nak bercerai tu. Habis hubungan 2 buah keluarga ikut sama putus. Bukankah berdosa memutuskan tali silaturahim ni? Sebab tulah.., aku kata, lelaki dan perempuan kena saling sedar diri. Kalau tak sedar diri, itu sebabnya bermacam penyakit timbul.

Si isteri janganlah ego sangat, nak menguasai suami berlebihan. Si suami janganlah gatal miang sangat, perasan diri tu masih laku lagi.

Perempuan bujang kat luar sana janganlah gedik sangat, jatuh cinta dengan suami orang. Bertepuk sebelah tangan tak akan berbunyi kan? Janganlah dibuat sampai pihak sebelah sana pun membalas tepukan anda tu, bahaya.

Tak kisahlah kalau lelaki makin berkurangan pun. Kalau nak juga bersuamikan suami orang, kenalah sedar diri dah ambil hak orang. Pandai pandailah mengamalkan prinsip "sharing is caring". Jangan sesekali anda nak bolot LAKI ORANG tu seorang saja.

Yang laki orang tu pulak, kalau dah beristeri dua atau tiga tu, pandai pandailah membahagikan masa. Jangan hanya tumpukan pada seorang saja. Mentang mentang yang baru tu muda lagi, bergetah lagi, terus lupa yang lama, ya?

Roda hidup ni sentiasa berputar, jadi baik lelaki atau perempuan, sentiasalah beringat. Hari ni kita rampas hak orang, esok orang rampas hak kita. Tapi kalau hari ni kita menyemai kasih sayang sama rata, InsyaAllah esok lusa budi kita akan dikenang orang. Tak rugi kalau menuai budi ni. Pahala pun dapat. Wallahualam.

Owh, aku rasa aku mesti juga mention tentang hal ni. Bagaimana kalau terjadi pada aku? Abang nak berkahwin dua? Jawapan aku, walaupun rasa susah, perit dan mungkin sukar untuk diterima, tapi aku akur. Untuk berkahwin sampai 4 adalah hak istimewa orang lelaki. Aku tak akan nafikan hak itu.

Dengan syarat, aku sentiasa mahu jadi yang pertama. Maksud aku, aku mahu jadi isteri sulung, bukan yang kedua atau yang ketiga. Mujur abang memang sah bujang trang tang tang. Jadi, dah pastilah aku yang sulung. **kenyit**

No comments: