Monday, January 12, 2009

sombre mood

masih dalam keinginan nak tukar template, tapi ada masalah dengan winzip pulak. ofis tempat aku kerja ni tak ada winzip, jadi aku download free trial, sekarang free trial dah expired, tak dapat nak guna for free lagi. kalau aku klik buy now, siapa nak bayar? sia sia kena marah dengan boss nanti.

ada sesiapa boleh tolong tunjuk ajar supaya saya boleh guna winzip dengan percuma? **sengih**

tapi, kalau dah susah sangat, aku akan gunakan saja template yang blogger sediakan, walaupun ianya agak, well, boringgg!!!

boleh katakan sepanjang 2 atau 3 minggu ni, front page setiap akhbar tempatan mesti ada imej yang sangat menyayat hati. imej anak anak kecil yang tak tahu apa apa, yang menangis meratapi pemergian kawan kawan, adik, abang, atau kakak. atau paling tidak pun, imej anak anak yang terselamat tapi ditubuh mereka penuh dengan darah yang mengalir.

disebelah pihak lagi, mereka mengajar anak anak mereka untuk bersuka ria dengan kematian rakan-rakan sebaya yang tak berdosa. lihat saja imej ini:







macam gampang, kan? maafkan aku dengan penggunaan bahasa paling jelik pernah aku sebut dalam blog ini.

untuk menyalahkan kanak kanak ni pun tak boleh juga sebenarnya. mungkin mereka tak mengerti apa apa, mungkin pada mereka ianya hanya untuk suka suka dan tak akan mendatangkan mudarat.

siapa yang patut disalahkan? orang dewasa yang dah pasak dalam fikiran mereka bahawa perang ini adalah untuk bangsa mereka. perang untuk merampas hak orang lain. perang yang tak berkesudahan untuk menegakkan bahawa merekalah bangsa yang terpilih atas bumi Allah ini.

mungkin perang ini hanya permulaan kepada the end. the end yang dijanjikan. wallahualam.

No comments: