Wednesday, January 14, 2009

if i were a boy..

tapi aku tahu ianya mustahil. aku tak akan boleh berubah menjadi lelaki walau sekuat mana pun keinginan aku untuk menjadi lelaki. aku tak mahu jadi pengkid sebab aku tak ada citarasa terhadap perempuan. walaupun tak dinafikan kadang kadang, perempuan yang hampir sempurna memang sangat menarik perhatian aku. sebagai contoh, scarlett johansson. dia adalah perempuan yang hampir sempurna, dari segi bentuk badan.

dan kalau tadi aku tetap seorang lelaki, bagaimana? tentu kisah hidup aku tak akan sama dengan apa yang aku lalui selama ini, kan? memang kadang kita tengok jadi lelaki ni macam best aje, hidup senang tanpa perlu memikirkan nak jaga tingkah laku ke, nak kena jaga pakaian ke, ataupun nak kena tahu memasak dan menjaga rumahtangga ke. eh, banyak lagilah kalau nak disenaraikan.

ada orang kata, susah nak faham lelaki. aku kata "ya ke?".

sebenarnya aku nak bercerita tentang my guy. **heh, nak cerita pasal bf dia rupanya, tapi intro sikit punyalah panjang dan berbelit**

my bf tu, aku faham dia dalam 40%. lagi 60% memang tak faham langsung. tapi masih boleh berkompromi. tak perlu aku jadi lelaki hanya untuk faham kerenah lelaki. sebab kalau seseorang tu berkawan dengan lelaki cukup lama, secara tak langsung dia boleh dan akan faham lelaki tu secara tak sedar.

aku mengambil masa 6 tahun untuk faham abang. itupun belum cukup 100%. baru 40%. lagi 60% mungkin kena berkahwin dulu dan tinggal serumah.

orang kata, lelaki suka pasang ramai awek, kan? aku kata "ya ke?".

ini pendapat aku tentang abang. dulu dia memang ada ramai kawan perempuan, yang mana pada anggapan aku yang sangat cemburu ni, adalah awek in waiting. mana tak cemburu, takut lah kan ada orang potong line, macam Memey potong line Abby, sampai bercerai berai.

tapi lately ni, bila aku duduk seorang diri dalam bilik, sambil ingat kembali peristiwa dulu-dulu antara kami, baru aku faham kenapa dulu abang menggunakan alasan "kitorang kawan sajalah!".
sebab hakikatnya, memang mereka tu hanya kawan. hubungan tak kemana pun. sekarang ni perempuan2 yang aku cemburukan tu, hilang entah kemana. yang tinggal hanyalah, eh aku seorang je?

cuba tanyakan apa yang aku tak pernah buat? hack email abang? check. call perempuan tu sambil tanya apa hubungan dorang? check. bergaduh 3 penjuru antara aku, abang dan perempuan tu? check. masuk ym guna id abang sebab nak tahu siapa yang suka melayan dia? check.

been there, done that.

oke, oke aku faham. mungkin ada yang sinis kata "yelah, belum lagi nak kena, esok lusa mana nak tahu, kan?"

untuk itu, jawapan aku, aku dah bersedia. aku berkawan dengan abang bukan sebulan dua, bukan setahun dua, 6 tahun berkawan, 12 tahun berkenalan. it's such a long journey, oke. tapi aku masih belum penat. walaupun this journey melalui gunung ganang dan menempuh onak duri serta ranjau, tak ketinggalan kawasan perang ala Israel dan Palestine, kami masih bersama. **chewah!**

kalau ada yang bertanya lagi, "kenapa tak kahwin, padahal kenal dah lama?". jawapan aku "jodoh ditangan Tuhan, bukan tangan aku, kalau ditangan aku, lama dah aku tarik tangan abang bawak pergi rumah Tok Kadi".

pernah dengar cerita hindi yang mana sinopsis dia lebih kurang macam ni, si lelaki ramai peminat, yang si perempuan pulak simpan aje perasaan dalam hati, tapi mereka berkawan rapat, akhirnya bila tragedi menimpa, baru si lelaki sedar yang dia sebenarnya kasih dan cintakan perempuan tu?

haih.., kenapalah cerita hidup aku macam filem hindi pulak ni?

2 comments:

Anonymous said...

hai anne...suke bace blog anne ni...

Just call me ANNE said...

thanks amos..,
ini amos kat forum kan?