Tuesday, August 19, 2008

bas oh bas...

Bencinya bila contact lens buat hal. Sepanjang hari mata aku pedih saja disebabkan contact lens dah expired. Memang mengganggu kerja dan pandangan aku saja. Dahlah aku ni kategori rabun tegar, dah sampai tahap tak nampak apa pun. Kalau aku buang contact lens yang aku guna ni sekarang, alamatnya balik kerja nanti meraba raba pulak.

Dua hari ni aku merasa sedikit lega sebab berjaya sampai ke pejabat awal. Jadi aku berpeluang berjalan lenggang kangkung disebabkan banyak masa berbaki sebelum pukul 9. Sebelum ni, aku berjalan tak cukup kaki sebab nak mengejar waktu, tapi sia sia jugak sebab sampai tetap lewat.

I'm a bit frustrated with our transport system. Tak pernah on time. If let say Monday the bus akan sampai dalam pukul 7.05 am, on Tuesday dia akan sampai dalam pukul 7.15 am. By Wednesday, bus tak akan muncul muncul. Tunggulah sampai setengah jam. Terfikir jugak alangkah bestnya kalau ada kereta sendiri, tak payah aku merungut rungut kalau bas tak datang langsung.

Itu baru bas, belum aku bercerita tentang gelagat penumpang lagi. I'm a person who like to observe people and then complaining about them to myself. Ada saja gelagat mereka yang aku rasakan a bit disturbing dan menyusahkan orang lain. Dah tahu ramai yang berkejar dengan masa nak pergi kerja, apalah salahnya berikan kerjasama, bas tu dahlah besar dan panjang, ini tidak, naik saja terus berdiri kat depan pintu, macam dah tak ada orang lain di belakang nak naik. Hello? Engkau seorang saja ke nak naik bas?

Itu satu hal, yang dah masuk ke dalam perut bas ni pulak, bila dah berdiri kat sebelah tiang bas tu, haa.., kat situ sajalah dia akan berdiri, tak bergerak gerak sebab takut nanti tak ada tiang nak pegang once the bus berjalan. Semuanya jenis yang mementingkan diri sendiri. Asal aku lepas, orang lain aku peduli apa, itulah attitude orang orang yang naik bas sebenarnya. Saja je dia butakan mata buat buat tak nampak yang ada lagi 20 orang penumpang kat bawah tu nak naik bas tak lepas sebab dia stuck kat tengah tengah bas, padahal kalau ikutkan masih banyak ruang kat belakang bas. Memang sakit jiwa dengan perangai manusia macam ni. That's why sometimes aku bertindak kasar, main langgar aje sebab nak boloskan diri pergi ke ruang belakang yang masih kosong. Lantaklah nak menjeling ke apa, dah kau yang tak ada akal, fikir lah orang lain sama.

Aku rasa, baik dari zaman bas mini sampailah ke zaman bas panjang sekarang ni, tak ada improvement langsung baik dari segi jadual perjalanan dan juga attitude penumpang. Sama saja walaupun bas mini dah lupus sejak lebih dari 10 tahun lepas. Entah bila nak wujudkan sistem pengangkutan yang lebih sistematik agaknya. Bila lambat sampai ke office, kena marah dengan boss, tapi bila dah keluar awal, bas pulak buat hal, nak salahkan siapa lagi? Adoiii..., agaknya nak kena ada driver kot?

No comments: