Wednesday, August 27, 2008

Sweet victory for DSAI..

Aku ada something to tell.., about Datuk Sri Anwar Ibrahim..

about 10 years ago, somewhere in 1998, aku bekerja dengan sebuah small company run by a malay boss at Menara Cold Storage, Seksyen 14, PJ (or is it Menara Jaya? aku pun dah lupa nama bangunan tu, tapi bersebelahan dengan Jaya Shopping COmplex, Seksyen 14)

One fine day, so happen boss tak masuk office, aku tinggal sendirian. Jadi aku pun as usual melakukan aktiviti meyelongkar bilik boss just to kill time. Selain mengemas bilik dia, mana tahu kalau ada apa apa gossip panas tentang boss yang boleh aku tahu.. for the record, he's a duda with a young daughter.., (masa tu lah, sekarang maybe dia dah re-married)

So, dalam aku melakukan kerja kerja penyelongkaran yang paling tidak berhemah itu.., suddenly aku terjumpa a stack of document tersorok dalam laci meja. Salinan fotostat, tebal jugak, i think adalah dalam lebih kurang 20 lebih mukasurat. The curiosity cat in me tertanya tanya, apa bendanya ni, so aku pun bawak keluar dan baca.

Jeng jeng jeng.., nak tahu apa kandungannya? All the stories about kes Datuk Sri Anwar yang meletup letup soon after aku terjumpa that paper. You should see my face masa baca all that thing.., berkerut seribu dan penuh dengan rasa tak percaya.., penuh dengan ayat "eh, takkan lah, biar betul.., ishhh, tak percayalah.., apa yang dorang benci sangat dengan Anwar ni.." all those kind of reaction..

Ketika itu jugak aku tersedar yang aku lebih berpihak pada Datuk Sri Anwar, tapi at that time belum keluar lagi berita tergempar tu. Habis saja baca kesemuanya, aku simpan semula dalam laci boss dan keluar dari bilik dia. Balik rumah dan hari hari selepasnya, aku terlupakan salinan yang aku baca tu.

Hinggalah that day, hari yang mana satu Malaysia terkejut dengan kes pemecatan Datuk Sri Anwar dan a string of event following after that, baru aku teringatkan apa yang aku baca dalam bilik boss aku earlier. Exactly like what i read.., semuanya terbongkar one by one, tapi yang peliknya, rasa tak percaya yang Datuk Sri Anwar melakukan semua tu makin menebal pulak.

And starting that day.., seorang rakyat picisan seperti aku ni, yang memang tak ada suara kat mana mana pun, dengan keyakinan yang tak berbelah bagi, menyokong dari belakang setiap tindakan Datuk Anwar untuk membersihkan nama beliau. Disebabkan sokongan yang tak berbelah bagi inilah, aku turun membuang undi buat kali pertama pada tahun 2004.

Kalau bukan disebabkan kes "hari ini dalam sejarah" tu, tak ada maknanya aku nak pergi mengundi. Pilihanraya tahun 1999 aku tak sempat mengundi kerana lambat mendaftar, jadi terpaksa menunggu sehingga 2004 untuk aku buang undi yang sangat berharga itu.

Dan akhirnya, selepas 10 tahun, semalam sekali lagi Datuk Sri mengukir sejarah, he's making a come back! Aku rasa siapa siapa yang pernah mengutuk, mencaci, menghina dia sebelum ni, mempermainkan reputasi dia sebagai seorang pemimpin, now you can eat back your words!

Ini baru permulaan. Memang aku percaya, sesiapa yang tertindas, kebenaran akan tiba juga. Mungkin inilah kebenarannya.., atau mungkin ada macam macam konspirasi itu, ini, but.., i just dont care.., aku tetap berkongsi kegembiraan ini. Selamat kembali Datuk Sri Anwar!

My harapan for him is, play it safe this time around.., jangan gelojoh.. when the time is right.., baru bertindak.., suruh pak lah lelah tu bersara aje.. huhu.., and najib? well.., aku tak suka dia.., pun sama jugaklah.., suruh dia bersara aje..

p/s: aku ni tak takut ke tulis macam ni? alah.. blog picisan je..

No comments: