Thursday, October 9, 2008

aku nampak "BIRU" dan jalan jalan lurus yang tak sesat..

Yeay, akhirnya.., blog aku berubah wajah. Awak nampak.. "biru"..
biru adalah warna kegemaran aku, dan juga pink.., dan putih.., aku suka warna warna soft saja, warna yang terlalu menjerit, aku tak suka, hitam pun aku tak suka. Walaupun ada pendapat yang mengatakan hitam akan meng"kurus"kan orang gemuk dalam sekelip mata, tapi aku tak percaya. Memang hitam tu nampak elegan, tapi entah, kalau aku pakai hitam, muka aku nampak hitam sekali. Tak suka. Aku suka muka nampak cerah dan bersih, hitam macam, err.., tak lawa.. huhu..

Selain pakaian, untuk background blog pun aku tak berapa suka hitam. macamlah aku ni seorang yang mysterious sangat dengan background hitam tu. Hitam menggambarkan kesedihan, gloomy, darkness, dendam kesumat, kebencian.

Aku dah tak ada kesemua tu. Aku dah bertemu ketenangan, InsyaAllah. Bf aku yang buat aku jadi tenang macam sekarang ni, walaupun still ada masalah sana dan sini, tapi selagi mampu bertahan, tak apa, redah saja.

Tak susah pun untuk mencari ketenangan dalam diri ni sebenarnya. Just buang saja segala macam dendam, tak puas hati, bengang, marah dan sebagainya dari dalam diri tu. Let go.., and move on.., masa mula mula dulu memang susah jugak lah aku nak faham dengan semua ni, tapi selepas 3 bulan, segalanya nampak jelas, dan makin senang untuk difahami.

Kejahatan dah tentu dibalas dengan kejahatan, tapi kalau nak hidup tu dipenuhi dengan kebaikan, jadi kenalah melakukan kebaikan juga. Aku dah penat dengan dugaan dan balasan, aku nak ketenangan pula selepas ni. Heh.., sungguh komplikated bunyinya. Tapi tak apa, asalkan aku seorang yang faham sudahlah.

Lagipun kebaikan tak payahlah nak dihebahkan sangat. Buat je diam diam. Kalau orang nampak, dah kira bagus. Kalau orang tak nampak, biar aje. Lama lama nanti dia nampaklah tu..

Aku rasa bunyinya macam klise, tapi aku rasa bersyukur pada Tuhan kerana masih memberi aku peluang yang entah keberapa juta kali untuk memperbaiki diri. Aku rasa macam insan terpilih aje, disesatkan jalan kemudian diberikan cahaya. 2-3 kali juga aku mengalami dugaan sebegini. Tapi kalau lepas ni nak sesat jugak, tak tahulah. Wallahualam..

Dalam usia dah masuk 30-an ni, perbanyakanlah gunakan otak. jangan ikutkan hati sangat. Aku pun layak untuk bahagia apa. takkan nak tengok hidup orang lain aje bahagia. Jadi untuk bahagia, pilih jalan yang lurus. sebab jalan yang bengkok bukannya menuju bahagia pun, itu menuju gaung yang menjahanamkan diri sebenarnya.

Ah.., lupakanlah. Aku tak mahu dah bercerita hal hal pekung ni. Let go and move on, itu pegangan aku sekarang.

Aku lapar. nak makan tose. **apsal aku rasa macam aku tiru gaya penulisan orang aje ni, haiii.., aku nak berhenti baca blog orang, MESTI!! tak boleh jadi aku tiru style mereka**

No comments: