Friday, October 10, 2008

late dan pak lebai yang chatty..

Hari ni entah kenapa alarm handphone tak berbunyi lagi. Aku terjaga dalam pukul 6.09 a.m, half and hour late from my usual time to wake up. Biasanya kalau aku tak bangun awal pun, by 6 a.m kakak ipar akan mula membunyikan radio IKIM.fm dan melaungkan suara dia yang nyaring tu untuk membangunkan anak anak dia.

Tapi pagi tadi, semuanya senyap sunyi. Aku terjaga pun sebab tiba tiba je terasa macam "eh, dah lama aku tidur ni, pukul berapa sekarang?"

Bila aku capai hand phone murah yang dah useless tu, tengok jam "what? 6.09? eh lambat dah ni"
terus aku bangkit, tapi tak bangkit berdiri lah, bangkit duduk, dan termenung sekejap. Apsal senyap aje kat luar. Diorang tak sekolah ke hari ni?

Lepas tu, disebabkan aku ni memang seorang makcik yang considerate, aku biarkan diorang bangun dan mandi dulu walaupun aku sebenarnya dah lambat. Aku tunggu sampai mak diorang terjaga dan melaungkan suara dia yang nyaring tu. Dalam pukul 6.20 am barulah kakak bangun dan start bukak radio IKIM dia dan juga melaungkan suara nyaring dia tu.

Tergesa gesa anak anak dia bangun dan mandi. Aku rasa Indah dan Tiqah mandi ala ala P.Ramlee saja sebab ramai lagi yang nak gunakan bilik air tu. Inilah kekurangan duduk dengan abang yang punya ramai anak yang dah bersekolah. Aku terpaksa mengalah untuk melepaskan diorang dulu. Pasal tu aku berkorban dengan bangun seawal 5.30 am untuk mandi.

Pagi tadi pun, aku hanya dapat mandi selepas si Syiqin selesai ambik air sembahyang. Kira kira dalam pukul 6.45 am. Memang sah aku lambat kalau aku naik bas. Jadi aku decide naik teksi aje. Tak sanggup aku nak sampai ke office dalam pukul 10 pagi. Dahlah aku kena naik bas sampai 3 bijik.

Mujur aku honeymoon. Jadi tak payah tergesa gesa takut terlepas waktu. Sudahnya aku keluar rumah dalam pukul 7.30 lebih sikit. Sampai ke DU dalam pukul 8.30, tunggu dalam 5 minit dah dapat teksi. Kebetulan dapat teksi pak lebai. ramah pak lebai tu berbual dengan aku.

Mula mula just sembang hal biasa aje, lepas tu corner masuk bab politik pulak. Ini yang aku suka ni. Sebab a few times jugaklah kalau naik teksi, diorang suka berborak pasal senario politik semasa. Yang aku pulak show interest untuk mendengar, lagilah sakan diorang bergossip dengan aku.

Yang pak lebai ni tadi beria- ia nak PAS memerintah. Dia kata dalam kerajaan sekarang masih ramai kroni Tun Mahathir, pasal tu banyak kepincangan. Masing masing hanya tahu kembungkan poket sendiri. Err.., ok, aku tak mahu komen lebih lebih. Dalam blog nilah, sebab takut gak.. hahaha **macamlah blog aku ni berpengaruh sangat, perasan!**

Dan lagi, aku rasa semua khabar angin tentang that Mongolian woman dengan our soon to be PM ada kebenarannya. **aku saja yang lambat nak percaya, apsal ntah, agaknya sebab our soon to be PM tu cute sangat kot? wakakakak..**

Yang pak lebai driver teksi tu pun satu gak, lepas satu, satu khabar angin dia beritahu kat aku. Lepas habis mengumpat lakinya, mengumpat pulak si bininya. Baru aku tahu rupanya yang kahwin dengan penyanyi tu anak dia dengan laki dulu. Perghh.., memang sensasi. Siap tak bagi majalah siarkan gambar perkahwinan? Siap bagi warning esok lusa kalau aku jadi 1st woman siap aku mansuhkan lesen kau. Gila ah si bininya tu.

Aku tahu ni semua mungkin cerita basi yang dah lama bertebaran kat dunia cyber ni, tapi macam biasalah, aku ni slow motion sikit. Lambat tangkap.., blur aje manjang..

Bila aku dah nak turun, pak lebai tu bagitahu aku siapa bekas suami si bininya tu. Ohhhh.., yang baca berita dunia jam 10 tu ke? tak sangkanya aku...

Alaaa.., yang si ismet ghulam raja tu.. **wallahualam, boleh percaya ke pak lebai driver teksi ni?**

Kesimpulannya, aku beritahu kat pak lebai tu, patutlah pun, memang pasangan sama padan la tu.., seorang womaniser, yang seorang lagi busuk hati.., perghhh.., match made in heaven..

yang jadi mangsa, penduduk negara lain, penganalisa politik dan polis polis yang sentiasa di cover wajah diorang, apsal entah. Aku nak jugak tengok dorang tu hensem ke tak.. ekekek..

hai.., lantak koranglah. 4 tahun akan datang aku tetap jugak buang undi. aku sayangkan undi rahsia aku ni, so biar apa pun yang jadi, aku tetap akan jalankan tanggungjawab aku sebagai seorang rakyat yang prihatin.

Tapi kalau yg jadi pemerintah time tu adalah pasangan laki bini matchmade in heaven tu, haiii.., entahlah.., undi aku pegi ke opposition lagi la kot?

No comments: