Tuesday, October 7, 2008

my so-called K.A.W.A.N

Baru tersedar, eh, it's october.., meaning cuma ada 2 bulan saja lagi before 2008 gone for good dan 2009 datang menjenguk.., rasa macam sekelip mata saja 2008 datang dan sekarang mahu pergi?

Semalam adalah birthday salah seorang daripada kawan rapat sejak dari sekolah menengah, iaitu Noraini, yang ke 35. WHAAAATTT??? 35.., tuanya..., meaning aku pun dah tua la dua bulan lagi.., Ya Rabbi.., dah melepasi suku abad rupanya usia aku.., cuma tinggal 15 tahun saja lagi sebelum aku mencapai status separuh abad. Dan ada lagi 50 tahun sebelum usia aku cukup seabad. **Itupun kalau usia aku panjang**

Yup.., aku dah 35.., so kenapa nak takut? Orang kata age is just a number, as long as kau rasa muda kat dalam hati, you will be forever young. Tapi aku tak mahu jadi forever young. Aku mahu aged gracefully, meaning aku mahu dewasa sesuai dengan usia aku. Sekarang ni aku rasa usia aku tak sesuai dengan tingkah laku dan perangai. Dah 35 tapi masih perasan 25, paling sadis masih perasan 15 tahun.., ekekeke..

Aku rasa budak perempuan yang berumur 15 tahun yang bernama J dulu masih terperangkap dalam diri aku. Dia tak mahu membesar. Dia masih ada sisa kemarahan yang entah pada siapa entah, kononnya teen angst. Padahal dah cukup matang untuk berfikir baik dan buruk. Teen angst konon. Sedarlah diri tu sikit..

Aku hantar mms kek pada Noraini semalam, dengan sebaris dua ucapan moga dia panjang umur dan dimurahkan rezeki. Ucapan semoga cepat bertemu jodoh dah aku noktahkan. Tak mahu mengguris hati dia. Aku faham perasaan itu, kerana aku pun sama..

Yup., dalam ramai ramai rakan sekolah yang sebaya kami, ada yang dah bergelar janda dan berkahwin semula, tapi kami berdua ni masih gitu gitu saja. Gelaran janda tak ada, bini orang pun tak ada, yang ada cuma gelaran yang itu.., alah yang itu.., tau tau ajelah gelaran apa tu.., malas aku nak tulis.., sebab semalam aku dah tulis dalam entry pasal raya tu..

kadang jeles jugak dengan kawan kawan sekolah yang lain, yelah.., mana tak jeles, dapat title janda tu.. **oppss, aku terlalu sinis ke?**

Aku cuma hantar mms aje. tak ada majlis makan makan, masing masing sibuk. Lagipun aku sedar aku ni kawan terbuang.., ekekek.., atau mungkin aku yang terlalu bawak diri jauh jauh dari diorang. Padahal diorang tak ada apa apa pun.

Aku teringat akan ramalan bintang kawan aku yang seorang lagi, Afi yang mengatakan salah seorang dari sahabat rapat kamu akan menjauhkan diri. Ramalan tu dah bertahun dah, kalau tak silap sekitar tahun 90-an, dan secara bergurau aku beritahu Afi dan Noraini "haa, akulah tu yang nak menjauhkan diri". Marah betul diorang masa tu.., yelah time tu kami bertiga masih rapat lagi, kalah isi dan kuku.., tapi as time goes by.., hubungan persahabatan tu renggang disebabkan faktor jarak dan keadaan hidup aku yang a bit tunggang langgang.

Nak kata kami jauh sangat, tidak lah, alah setakat Bangsar, Cheras dengan Kota Damansara, bukannya ambik masa 5 jam pun kalau nak berjumpa, 2 jam pun tak sampai, tapi tulah.., kalau dah banyak sangat alasan bodoh kan.., so pandai pandailah bawak diri..

Kadang aku pun kecik hati juga dengan mereka berdua ni. Bukan aku tak pernah sms atau call diorang.., tapi diorang nak call aku? heh.., once in a blue moon. Kalau aku call, alasan dia "eh aku pun baru je teringat nak call kau". Nasib baik aku bukan kaki mencarut.., kalau tak tadi nak aje taip.., taik lembu.., wakakak..

Si Afi? Tak payah haraplah. Aku hantar sms wish selamat hari raya pun tak berbalas. Well.., aku sedarlah diri aku sapa.., kawan terbuang.. **tak ada maknanya aku nak sentimental, lantak kaulah, esok aku ada laki dan anak pun, aku buat benda yang sama kat kau.., huhu.., dendam ni**

See.., kan aku kata dalam diri aku ni masih ada kemarahan.., tak tahu bila nak reda. Orang kata sudah sudahlah tu. Buat tak reti aje.., tapi aku tak tahu nak buat tak reti aje.., banyak benda aku marah ni.., dengan mak pun aku marah, dengan adik beradik pun aku marah.., dengan orang kat luar sana pun aku marah, dengan kaum lelaki pun aku marah.., dengan bf aku pun kadang aku marah juga. Dah berkali kali disuruh buang sifat panas baran tu, tak jugak buang. Sigh...

+ + + + + +

eh, baru terperasan, lately ni entry aku panjang panjang pulak. apsal ekk?

No comments: