Tuesday, October 14, 2008

kemalangan

Semalam adalah hari yang agak kurang bernasib baik untuk aku.

On the way kerja pagi semalam, depan mata aku berlaku kemalangan ngeri. **ngeri hanya pada pandangan mata aku saja, sebab aku takut dengan kemalangan walaupun sekadar motor terlangggar basikal, dan tiada darah hatta mayat sekalipun yang bergelimpangan, ngeri woo**

Kemalangan yang berlaku di depan mata aku ni, terjadi antara kereta agak mewah dengan motor kapchai. **Toyota kereta mewah ke? err.., aku agak kurang pandai dalam bab bab kereta mewah dan tak mewah ni**

Kejadian ni berlaku di persimpangan Taman Tun, DU dan Bandar Utama, yang bawah jambatan tu. Masa tu aku dalam bas, dan duduk depan sekali, seat yang berhampiran dengan driver. Aku dah nampak motor ni, yang datang dari arah Damansara Utama, penunggang berbangsa India. Sepatutnya dia berhenti, sebab turn dia dah lampu merah, tapi kalau dah jenis tak sabar tu, main jalan aje.

Kemudian, kereta Toyota ni, dia datang dari arah Taman Tun, pun sama jugak, dia kena berhenti sebab jalan dia dah lampu merah, yang sepatutnya jalan time tu adalah kereta yang datang dari arah Bandar Utama, maksudnya bas yang aku naiki tulah. Tapi kalau dah kedua dua manusia ni jenis yang tak sabar, haa.., berlanggarlah jawabnya.

Aku nak kesian kat motor tu pun, tak boleh sebab salah dia. Walaupun aku nampak topi keledar dia tercampak, plat motor dia patah, dan bunyi dentuman pun agak kuat jugak, mujur tak ada darah yang memercik.., **hishh.., ngerinya..** tapi dah salah dia.., so.., serve you well lah..

Ini yang aku tak faham dengan pemandu kereta dan penunggang motor kat KL ni. Semuanya berani mati dan jenis tak sabar. Kalau tak sayang nyawa pun, fikir la pasal orang lain. Bila dah accident kat simpang tu, dah tentulah akan mengakibatkan kesesakan jalan raya. Kalau maut tadi, macamana?

Yang perempuan cina tu pun sama, takkan tak nampak lampu merah. Aku pun macam perasan yang kereta dia laju aje meluru, nasib baik tak langgar bas, kalau tak lagi naya.Memang selalu aku perhatikan, kalau kat jalan bersimpang empat ataupun tiga, ada sesetengah penunggang motor ni main ikut sedap kepala dia aje jalan tak tunggu lampu isyarat hijau. Belum accident bolehlah, kalau dah accident, siapa nak jawab?

Syarikat insurance la jawab..

No comments: