Thursday, September 25, 2008

ayat takleh blah!

Aku memang suka baca blog. Kalau ada blog yang menarik dah tentu aku akan kerap berkunjung kesana untuk membaca entry terkini. Lately memang banyak juga blog menarik yang aku temui, terutama yang aku temui di blog mereka yang terkenal. Malas ah aku nak mention kat sini, nama nama blog tu, karang buat publisiti percuma aje.. huhu..**lagipun dorang tak baca blog picisan aku ni, so buat apa susah payah taip pasal blog dorang?**

Cuma yang aku tak berapa berkenan ialah dengan sesetengah gaya penulisan blog yang aku terjumpa dan baca secara tak sengaja tu. Bahasa yang mereka gunakan aku tak tahu nak panggil bahasa apa, kalau bahasa malaysia takkan sampai aku baca pun tak faham? contohnya begini:

"aku bgng ari ni ngan abg aku, die trk rmbut aku smpai ptus.., aku jert lah kuat kuat.."

kalau korang baca korang faham tak? aku tak.., tapi sebab yang kat atas tu aku yang taip, so aku fahamlah apa yang aku taip tu.

contoh lain:

"kwn aku si mai tu syk kat mmt seblah, dier kt mmt tu ensm.., aku kt tklah, buruk dowh!"

dan aku macam "hello? korang belajar Bahasa Malaysia ke tidak?" takkan semua ayat kau nak short form kan. Aku benci membaca blog orang pemalas macam ni. Orang nak berblog dia pun nak jugak tapi penulisan hancur. Walaupun dalam blog ni kau bebas nak taip ikut style apa pun, tapi kalau nak menarik orang datang baca, tolonglah kemas sikit.

Gunakanlah ayat yang boleh difahami, jangan guna ayat yang generasi korang aje yang boleh faham, generasi lama macam aku ni langsung tak faham.**oppss, bukan generasi lama, tapi otai.., hehehe**

Aku memang agak particular tentang bahasa. Sms pun aku agak kurang menggunakan short form, pasal tu aku lembab sikit reply sms, semuanya aku taip satu persatu, contoh:

"eh, aku tunggu korang kat OU, pukul berapa korang smpai?"

kalau orang lain, aku langsung tak faham bahasa sms dorang.., lebih lebih lagi anak buah aku yang berumur 15 tahun tu. Jenuh aku nak faham apa yang dia cuba sampaikan. Banyak sangat singkatan.

sdey aku dow!**haha, aku pun tersangkut ayat dow ni, takleh blah! wakakakak**

No comments: