Wednesday, September 3, 2008

bulan Ramadan dan kenangan..

Bulan Ramadan kadang kadang akan menimbulkan rasa yang sukar untuk dimengerti. Ianya seakan mengundang kita untuk mengenang kembali masa lampau yang telah berlalu jauh. A few years ago, boleh dikatakan saban tahun setiap kali menjelang Ramadan, aku akan berbuka bersama dengan teman teman rapat. Kalau bukan berbuka di rumah salah seorang dari mereka, (biasanya kalau berbuka puasa kat rumah pun, dah tentu rumah Afi yang menjadi sasaran, ini disebabkan memang sejak dari zaman sekolah lagi rumah dia sentiasa menjadi port kami untuk berjumpa), kami akan berbuka di luar.

Ianya seakan satu kemestian, lebih lebih lagi waktu itu Afi belum lagi mendirikan rumahtangga, jadi memang rajin juga dia menjamu kami kawan kawannya ni. Afi memang pandai memasak, you should try her nasi ayam, let say dia nak buka perniagaan makanan, memang aku akan syorkan pada dia buatlah nasi ayam sekali, sebab memang superb!

Kalau aku berbuka puasa kat rumah Afi, selalunya aku akan end up memakai kain batik.. hehehe, ini disebabkan makcik @ mak Afi, dia tak akan membenarkan aku makan hanya sekali suap.., dia akan memaksa aku makan kesemuanya.., perghh.., penat nak habiskan semua makanan.., sudahnya perut aku membuncit.., itu belum lagi dengan makanan yang dibungkus untuk dibawa pulang.., pendek kata memang boleh meletup perut aku kalau berbuka puasa kat rumah Afi..

Cuma beberapa tahun kebelakangan ni, dah jarang dapat berbuka puasa bersama mereka berdua. Afi makin sibuk dengan keluarga dan anak kecilnya, manakala Noraini lebih selesa berbuka dengan keluarga. Aku juga yang berbuka puasa dijalanan, sebab tak sempat sampai rumah sebelum waktu berbuka.

Sejak arwah ayah dah tak ada, keinginan untuk berbuka puasa kat kampung makin lama makin terhakis.., walaupun mak masih ada.., tapi suasananya tak sama seperti semasa arwah ayah masih ada. Sigh.... **sebak**

No comments: