Friday, October 31, 2008

feminist? atau idealist?

aku sedang tak ada mood ketika ini, tapi aku paksakan diri juga untuk menaip blog.
sedang tertekan kerana pendapatan untuk bulan ini, belum masuk lagi. bukan setakat belum masuk, malah belum di issue hatta sekeping cheque pun. runsing aku..., haihhhhh **aku tahu mengeluh tak elok, tapi aku sedang runsing**

draft dah separuh jalan aku taip, bercerita mengenai kemelut sosial yang terkini. Tentang gadis yang lari ke Lombok kemudian dijemput pulang dan sekarang bakal melanjutkan pelajaran dalam bidang kejururawatan di Kolej Segi **dekat sangat dengan tempat aku, maybe aku boleh cari dia and asked for autograph?**

kemudian tentang bayi malang yang ketika proses pembuatannya sehinggalah ke hari dia dilahirkan ke dunia fana ini, kedua ibu bapa haramnya hidup dalam kebodohan yang melampau dan tak ada secuit pun rasa kasih pada bayi malang yang tak minta pun dilahirkan kedunia.

dan kemudian lagi, tentang anak gadis yang kerasukan cinta suami orang sehingga tergamak menidurkan ibu sendiri dengan air yang dah digaul dengan ubat tidur.

Aku kalut memikirkan kesongsangan sosial ini. kalut dan gerun, dan runsing **banyak perkara yang aku runsingkan, haihhh**

memang bukan masalah aku, tapi aku part of the community, i'm one of malaysian citizen. apa saja yang buruk, aku harus ambil tahu, dan fikirkan, dan persoalkan.., kenapa? mengapa? apa sumbangan aku untuk memperbaiki keadaan, kalau tak dapat baiki pun, mungkin ada benda lain yang boleh aku sumbangkan..

no.., bukan.., aku tak bercita cita langsung nak jadi ahli politik, not in my wildest dream, oke. tidak juga aku nak sertai mana mana NGO untuk wanita bermasalah.., aku cuma mahu tunjukkan, aku peduli, aku bukan macam yang orang katakan "kau kau, aku aku.."

kalau ikutkan amarah yang membara dalam hati aku ni setiap kali usai membaca paper, mahu aku cari setiap perempuan yang buta mata buta hati dek kerana cinta ini. mahu saja aku ceramah kat mereka dari A sampai Z. tapi memikirkan diri aku juga ada kekurangan, baik aku simpan saja hajat tu.

aku percaya, as time goes by and when they grow up.., banyak hikmah yang mereka pelajari daripada kesilapan dan kekhilafan mereka yang mungkin disebabkan oleh akal yang pendek. manusia memang perlukan kesilapan untuk masa depan yang gemilang. siapa yang tak pernah buat kesilapan, please stand up!!

falling from grace does'nt mean you are finished.., you can climb back one step at a time **ah.., BI pun hancur.., ada hati nak ceramah orang, ekekek**

bila aku fikirkan semula, semua yang menerima akibatnya adalah perempuan. adilkah ini? bukankah masa mereka bersedap-sedapan dulu **dalam kes buang bayi** mereka berdua? tapi kenapa bila tiba the end result, perempuan saja yang terpaksa menanggung derita?

aku bersimpati dengan nasib budak perempuan Terengganu yang dihukum penjara kerana membuang bayinya sendiri tu.., tertanya juga, kemana hilangnya si lelaki durjana yang menanam benih haram dalam rahim budak perempuan tu sehingga dia hamil dan terpaksa melalui kesulitan seorang diri?

wahai lelaki, bukankah kamu ada 9 akal? tolonglah kasihani kami yang cuma dikurniakan satu akal saja ni.., memang pintu nafsu kami ada 9, tapi itu tak bermakna kamu boleh pergunakan kami sewenangnya.

mahu tahu? golongan kami inilah yang dikatakan penghuni neraka paling ramai.., jadi tolonglah.., jangan tambah lagi isi neraka itu..

dan perempuan semua.., kembalilah ke fitrah asal. kita bukan sekadar pemuas nafsu lelaki saja. kita adalah perhiasan hidup mereka. dan sebolehnya, jadilah perhiasan yang indah dan dikagumi, bukan perhiasan yang bila sudah jemu, mereka campak ke tepi.

baik aku berhenti dulu. kalau tidak aku tak akan berhenti. banyak yang ingin aku luahkan. tapi aku faham.., tak ada manusia yang sempurna. Hanya ALLAH saja yang MAHA sempurna..

1 comment:

Anonymous said...

teringat cite kat 553
apa entah tajuk
cite dr dalam dunia besi (penjaralah)
kat satu tempat di US, diorg akan panggil banduan untuk tanam mayat tanpa waris
ada 1 ni mayat bayi 3 bulan
kena tinggal
menangis banduan tu...
banduan yg jahat tu pun ada hati tengok budak tu mati mcm tu aje
kekadang, terpikir knp tak bg je kat sini
hahaha...
bapak lazu ckp nak anak laki je klu dia tinggalkan depan umah
sbb anak pompuan susah
nnt kawen kena carik wali dia dulu
arg,